Corto Maltese 3. Departe, tot mai departe
Mai multe detalii
»
Geografiile lui Corto Maltese sunt expresia nostalgiilor culturii europene. Pe h?r?ile lui, atât ceea ce este imaginat, cât ?i ceea ce este copiat de pe h?r?ile geografice trateaz? continentele imaginate ca pe realitatea unei culturi uitate, iar cultura imaginat? ca pe realitatea unei geografii acum descoperite. Ceea ce face ca în povestirile lui Corto Maltese imaginarul s? fie inseparabil de real, îns? nu ca în fantasticul magic al lui Márquez, ci ca în fantasticul metafizic al lui Borges.
Întâmpl?rile lui Corto Maltese nu se adreseaz? direct setei de aventur?, cum, probabil, fac celelalte benzi desenate. ci, în mod mai subtil ?i nea?teptat, nostalgiei dup? ceea ce, în orice aventur?, pare s? fie c?utarea originilor, a originarului ? a acelui lucru din om de care se leag? întotdeauna începuturile. [?]
Când compune lumea lui Corto Maltese, linia desenului lui Pratt are un nu-?tiu-ce misterios-nostalgic, o sugestie de mai-mult exprimat printr-o limitare voit? la un doar-atât ? un ?doar-atât? al celui care fie ?tie, fie ?tie c? a ?tiut c?, în lumea ireversibilului ?i irepetabilului, nimic nu merge mai mult (rien ne va plus strig? crupierii când jocurile sunt deja f?cute). În acela?i fel, compozi?iile lui grafice, atât de persuasive, în ciuda unor stâng?cii (ale corpurilor în mi?care, uneori; ale neasem?n?rii unor chipuri, alteori; ale unor decoruri brusc pueril desenate, câteodat?), degaj? o extraordinar? mireasm? de autenticitate. Ea provine, desigur, din rafinamentul artistului: el uzeaz? de primitivism, dar, mai presus de asta, autenticitatea vine din sugestia, între?inut? de desen, c? tot ce vedem apar?ine unui trecut al originilor, nu unui trecut al istoriei. (Horia-Roman Patapievici, fragment din prefa??) a??)
Mai multe detalii
»
Cele mai vândute cărți
Prima pagina