Romana de baza, Vol. 1
Mai multe detalii
»
Aceasta carte se adreseaza tuturor strainilor care doresc sa-si insuseasca limba romana: studentilor din anul pregatitor, studentilor din cadrul lectoratelor de limba romana din strainatate, studentilor care frecventeaza cursuri de vara de limba si civilizatie romaneasca, altor persoane interesate in invatarea limbii romane. Fiind destinat incepatorilor si cursantilor de nivel mediu, manualul cuprinde structurile fundamentale ale limbii romane apartinand diferitelor ei compartimente: fonetica si fonologie, gramatica, vocabular.In realizarea lui am respectat cu rigurozitate principiul didactic al gradarii dificultatilor, al determinarii riguroase a progresiei. Se incepe cu prezentarea si insusirea notiunilor elementare si se continua cu probleme din ce in ce mai complexe, care se bazeaza pe cunostinte asimilate deja. In felul acesta, oferim sanse de insusire a limbii romane si persoanelor care nu cunosc sau cunosc in mica masura limba engleza si evitam erorile in invatare cauzate de influenta limbii-baza. Folosim limba engleza in masura in care este absolut necesar pentru intelegerea exacta a problemelor de gramatica sau de vocabular explicate si pentru a usura munca studentului. In locul explicatiilor ample in limba engleza, am preferat ca studentul sa inteleaga singur problemele pe care incercam sa le expunem sintetic si clar, in urma efectuarii exercitiilor, pentru a ajunge la o reala competenta de comunicare in limba romana. Fiecare lectie constituie o unitate intr-un anumit fel structurata care asigura insusirea constienta si activa a unor cunostinte variate de limba si formarea priceperilor si deprinderilor de folosire corecta a lor. In prima parte, sunt prezentate probleme de fonetica si fonologie, de vocabular si de gramatica care sunt fixate prin exercitii variate si numeroase, iar in partea a doua, apar structuri conversationale axate atat pe problemele din prima parte, cat si pe teme uzuale care cuprind cele mai frecvente situatii de comunicare din universul cotidian si din experienta personala.Fiecare text este precedat de vocabularul nou introdus, urmat de expresii, sintagme, care reflecta experienta umana si de gandire din spatiul romanesc. Exercitiile care succed textele lectiilor urmaresc sa testeze capacitatea de a aplica cunostintele dobandite anterior, sa verifice intelegerea corecta a textului si sa actualizeze informatii din domenii de interes general. In textele lectiilor, in prima parte accentul cade pe limba vorbita. In partea a doua, am introdus texte literare interesante, autentice, de oarecare intindere si usor de inteles, care apartin unor mari scriitori romani. Prin aceste texte si prin lecturile suplimentare am urmarit ca studentii sa ia contact treptat cu subtilitatile limbii romane, cu dificultatile specifice sintaxei frazei si textului.In dorinta de a face din insusirea limbii romane o activitate atractiva, am introdus, pe langa exercitii devenite clasice si unele intalnite frecvent in ultimul timp in predarea limbilor de circulatie internationala, care presupun imaginarea unor dialoguri care sa ilustreze anumite aspecte situationale, intrebari, raspunsuri vizind motive, teme, paralelisme posibile in textele studiate, identificarea greselilor dintr-un text dat, contragerea, rezumatul, studiul activ al textului, folosirea unor structuri gramaticale sinonimice si antonimice, tehnicile discursive de argumentare, modul cum se cere o informatie, cum o idee se realizeata in discurs. Propunem un tip de manual care sa fie folosit efectiv in invatarea limbii. In acest sens, foarte multe exercitii ofera spatiul grafic necesar rezolvarii lor pe manual. Recomandam ca acelea care nu ofera acest spatiu sa fie rezolvate oral sau pe caiete.Cele patru lectii de recapitulare urmaresc sa ajute pe studenti sa descopere si sa-si concentreze atentia asupra sistemului limbii invatate la nivel micro-structural si macrostructural. Fiecare lectie de recapitulare este urmata de un test prin care se verifica in ce masura problemele predate au fost insusite, in ce masura, deprins cu structurile limbii, studentul le transforma in mijloace de a-si comunica propriile idei. Proverbele si ghicitorile integrate in manual pun pe studenti in contact cu intelepciunea poporului roman si cu modul lui specific de a percepe viata si totodata constituie un suport pentru realizarea de compozitii si conversatii, orale sau scrise. Manualul este insotit de casete audio cu inregistrari ale lectiilor si exercitiilor de fonetica, precum si ale tuturor textelor lectiilor si lecturilor suplimentare, care constituie pentru studenti modele de pronuntie corecta in limba romana.Multumim tuturor celor care au contribuit la aparitia manualului: prof. univ. dr. Dumitru Nica, prof. univ. dr. Petru Zugun, lect. univ. dr. Ana Vrajitoru, conf. univ. dr. Adrian Turculet, care au avut rabdarea si amabilitatea sa citeasca continutul cartii si sa ne sugereze unele imbunatatiri, conducerii Institutului European si doamnei ing. Cristina Aiftimie, tehnoredactor, pentru profesionalismul si amabilitatea manifestate pe tot parcursul colaborarii. Multumim, de asemenea, anticipat tuturor colegilor care, folosind manualul in practica predarii limbii romane, ne vor sugera imbunatatiri pe care le vom putea aduce intr-o noua editie. Ana Dorobat, Mircea Fotea Universitatea ?Al. I. Cuza? Iasi, Facultatea de Litere.
Mai multe detalii
»
Cărți Universitaria
Vezi toate cărțile Universitaria
Cărți Alte limbi
Vezi toate cărțile Alte limbi
Cărți Limbi straine
Vezi toate cărțile Limbi straine
Cele mai vândute cărți
Prima pagina