Breviar enescian
Mai multe detalii
»
Culegerea de comentarii aici infatisate a insotit un sir de 31 emisiuni la Radio Romania intre 1 februarie si 30 august 2005. Tema ciclului era prezentarea unei integrale a Operei enesciene. Desigur, o integrala in adevaratul sens al cuvantului va fi trebuit sa cuprinda eventual si cele cateva zeci de lucrari si fragmente de lucrari ale autorului scrise pana la 16 ani. Noi am preferat sa pornim de la opus 1, Poema romana, si, epuizand lucrarile numerotate de autor, ca si piesele instrumentale de concurs nenumerotate, dar publicate de Enescu (flaut, viola, harpa cromatica, trompeta), am adaugat zece alte titluri, fie piese originale (precum Impromptu concertant, Sonata "Torso" ori in la minor), fie piese recuperate din schite sau intregite in baza schitelor (exemplu: poemul vocal-orchestral Isis, Simfoniile IV si V). Ceea ce a dus totalul la aproape 50 de titluri, aratand de fapt adevaratele dimensiuni ale Operei. si, inca o data, a fost vorba de "integrala" intr-un sens destul de relativ si mai degraba pragmatic. Chiar si intre piesele mai tarzii s-ar fi putut oferi cateva titluri in plus, nu multe - evident, dar sa zicem: Quartettsatz in Do (1906) sau fragmentele orchestrate din Suite chatelaine (1911). Nivelul la care am mentinut comentariile este cel al iubitorului de muzica fara vreo pregatire speciala. Am pastrat forma initiala, pentru a nu lua din spontaneitatea exprimarilor, fie ele oricat de sintetice. - Pascal Bentoiu Editia de fata reproduce volumul aparut in urma cu 10 ani sub indrumarea si pe cheltuiala autorului. In prezeta editie, ne-am rezumat la omogenizarea unor numerotari ale lucrarilor enesciene, mici actualizari de ordin lingvistic si la adaugarea unor note de subsol pe care le-am coniderat necesare pentru a facilita utilizarea lucrarii, modificari pentru care am avut acordul autorului. La cererea autorului, am conservat ortografia qu din cuvinte precum quartet, quantet, aquarela sau quasi. Speram ca lucrarea de fata va fi, la fel ca precedenta, un instrument util tuturor celor care doresc sa se familiarizeze cu opera marelui compozitor. Fragment: "Legenda pentru trompetÄ Åi pian Cu Legenda pentru trompetÄ pian, ultima din cele patru piese scrise spre a fi propuse concurenÅ£ilor, la Conservatorul din Paris, Enescu se menÅ£ine la nivelul înalt (pentru categoria acestui gen de compoziÅ£ii) atins prin lucrarea pentru violÄ Åi pian. TerminatÄ în decembrie 1906, Legenda oferÄ o muzicÄ foarte personalÄ, deci foarte enescianÄ, ferm caracterizatÄ melodic Åi complexÄ armoniceÅte. AlterneazÄ pasajele lente, de nuanÅ£Ä elegiacÄ, Åi cele mai rapide, solicitând intens abilitÄÅ£ile instrumentistului, Åi demonstrând perfecta cunoaÅtere a posibilitÄÅ£ilor tehnice specifice. Multe lucruri nu ar mai fi de spus, însÄ doresc, totuÅi, sÄ atrag atenÅ£ia asupra preferinÅ£ei lui Enescu pentru timbrul Åi calitÄÅ£ile speciale ale emisiunii la trompetÄ, preferinÅ£Ä dezvÄluitÄ în diverse rânduri, însÄ cu osebire în lucrÄri mult posterioare, precum de pildÄ în Simfonia a V-a (schiÅ£a finalÄ e din 1941), sau, încÄ mai caracteristic, în lungul solo încredinÅ£at acestui instrument în partea a III-a a Simfoniei de camerÄ din 1954. Pe aproape o jumÄtate de secol, predilecÅ£ia aceasta nu se dezminte, iar Legenda din 1906 este doar prima treaptÄ a urcuÅului cÄtre patetica mÄrturisire din ultima compoziÅ£ie a Maestrului."
Mai multe detalii
»
Cărți Desen Muzica Film Teatru
Vezi toate cărțile Desen Muzica Film Teatru
Cărți Hobby Practic
Vezi toate cărțile Hobby Practic
Cele mai vândute cărți
Prima pagina