Schimbarea: cum să schimbi lucrurile atunci când este dificil (Audiobook)
Mai multe detalii
»
Schimbarea: cum s? schimbi lucrurile atunci când este dificil / Switch: How to Change Things When Change Is Hard de Chip ?i Dan Heath este audiobookul de care ai nevoie dac? vrei, sau trebuie s? faci o schimbare important? în via?a ta, sau dac?, prin natura meseriei, e?ti nevoit s? generezi schimbare la nivelul unei organiza?ii sau a unei comunit??i. Chiar dac? schimb?rile în general nu sunt deloc u?oare, fie c? este vorba despre schimb?ri la nivel de individ, de societate sau de organiza?ie, tiparul propus de fra?ii Chip ?i Dan Heath se va dovedi a fi nu numai u?or de pus în aplicare, dar ?i foarte eficient. În paginile audiobookului vei descoperi zeci de studii de caz reale referitoare la oameni care au reu?it s? produc? schimb?ri importante având la îndemân? pu?ine resurse ?i o autoritate structural? redus?. Vei vedea astfel cum se produc schimb?ri colosale în comunit??i s?race grav afectate de malnutri?ie; în modul de lucru din spitale; în comportamentul unor copii problem?; în comportamentul unor p?rin?i abuzivi cu copiii lor; în modul de diagnosticare ?i tratare a unei boli necru??toare precum cancerul; în abandonarea unui obicei periculos precum consumul de droguri, sau a unuia la fel de periculos precum utilizarea în exces a telefonului mobil; în transformarea unor organiza?ii nerentabile în unele foarte profitabile sau în privin?a rezultatelor ob?inute la înv???tur? de c?tre ni?te copii aproape analfabe?i, ca s? amintim doar o parte dintre ele. Acest audiobook va reprezenta un real câ?tig pentru oricare individ care î?i dore?te s? realizeze o schimbare real? în via?a lui personal? (în ceea ce prive?te dieta, cre?terea copiilor sau rela?ia de cuplu), dar ?i pentru profesioni?tii din educa?ie ?i s?n?tate, pentru psihologi, antreprenori, manageri, comunicatori, primari, ?i alte categorii profesionale care au puterea de a schimba comunit??i de oameni. În principiu, modelul de schimbare a comportamentelor propus de fra?ii Heath este simplu. El presupune urm?toarele trei etape: 1.direc?ioneaz? c?l?re?ul; 2.motiveaz? elefantul; 3.traseaz? drumul. Unde, c?l?re?ul este ra?iunea, elefantul este latura noastr? emo?ional?, iar drumul const? în crearea condi?iilor pentru a se adopta mai u?or schimbarea. Capitolul 1: Trei dintre surprizele schimb?rii Acest capitol î?i va r?spunde la o serie de întreb?ri interesante precum: ?De ce nu reu?im s? ne schimb?m? ?Cum ne saboteaz? latura emo?ional? ra?iunea pentru a ne determina s? ne p?str?m vechile proaste obiceiuri? ?Cum putem convinge ra?iunea ?i emo?ia s? lupte împreun? pentru realizarea acestui obiectiv? ?Ce este autocontrolul, cum func?ioneaz? el ?i cum ajungem noi oamenii s? ne epuiz?m singuri? ?De ce lipsa clarit??ii unei sarcini ne face s? o respingem? ?Ce este ?i cum func?ioneaz? modelul tripartit cu ajutorul c?ruia putem schimba comportamente? (Direc?iona?i c?l?re?ul; Motiva?i elefantul; Modela?i ?drumul?). De re?inut sunt cele trei surprize ale schimb?rii ?i anume: ?de multe ori, ceea ce pare o problem? care ?ine de natura uman? este doar o problem? circumstan?ial?. ?de cele mai multe ori, ceea ce pare a fi lene este epuizare. ?de multe ori, ceea ce pare a fi împotrivire este doar lips? de claritate. DIREC?IONA?I C?L?RE?UL Capitolul 2: G?si?i partea bun? a lucrurilor Cum po?i reduce malnutri?ia copiilor cauzat? de s?r?cie într-un sat în care s?r?cia nu avea s? dispar? prea curând? Jerry Sternin care lucra pentru organiza?ia Salva?i Copiii ?i-a pus aceast? întrebare în 1990 când a fost trimis în Vietnam pentru a combate malnutri?ia în rândul copiilor. Rezultatele schimb?rii determinate de el au fost uimitoare, de?i mijloacele de care a dispus au fost minime. Tot aici vom vedea de ce terapia axat? pe solu?ii este mai eficient? decât alte tipuri de terapie folosite de psihologi, ?i cum a salvat psihologul John Murphy un elev de la a fi trimis la o ?coal? pentru copii cu probleme cu ajutorul ei. În plus, vei descoperi o caracteristic? destul de bizar? a percep?iei umane, care ne împiedic? de cele mai mule ori s? ne schimb?m în bine, dar ?i reversul ei, care ne ofer? mult mai multe ?anse de succes. Capitolul 3: Planifica?i mut?rile cruciale Paralizia provocat? de analiz? este cât se poate de real?. Ea ne împiedic? s? lu?m decizii când avem prea multe op?iuni. De aceea, un pas important spre realizarea schimb?rii este planificarea mut?rilor cruciale. Autorii exemplific? ce înseamn? mai exact acest lucru printr-un studiu de caz relevant referitor la modul cum a reu?it pre?edintele brazilian Fernando Henrique Cardoso s? privatizeze c?ile ferate din Brazilia ?i s? le transforme într-o institu?ie profitabil? . Sec?iunile practice ale audiobookului se numesc CLINICI, iar în cadrul lor ve?i întâlni exerci?ii pe care s? le rezolva?i singuri pentru a aplica ceea ce a?i ascultat. Autorii v? vor dezv?lui ?i modul în care au fost rezolvate acele situa?ii în realitate. Ve?i vedea astfel cum pot rena?te ora?e, cum se pot schimba simplu ?i eficient proastele obiceiuri alimentare ?i chiar cum agresorii de copii se pot îndrepta f?când mici schimb?ri atent gândite. Capitolul 4: Indica?i destina?ia Când avem în fa?? o destina?ie care arat? grozav, mai mult ca sigur c? vom face toate eforturile pentru a ajunge la ea. De aceea, când vine vorba de schimbare, o destina?ie atractiv? poate însemna totul. Vom vedea aici cum destina?ia grozav? propus? unor copii de clasa I (în mare parte analfabe?i), i-a motivat pe ace?tia s? evolueze în doar un an la nivelul unor copii de clasa a III-a sau cum ideea ca pacientele bolnave de cancer la sân s? poat? face toate investiga?iile ?i tratamentele necesare într-un singur loc, a ajutat-o pe Laura Esserman s? revolu?ioneze metoda de diagnostic ?i tratament a cancerului la sân. Tot aici vei g?si ?i alte exemple relevante de schimb?ri majore realizate în mare parte datorit? faptului c? oamenilor li s-au propus destina?ii promi??toare pe care ei în?i?i au dorit s? le ating?. MOTIVA?I ELEFANTUL Capitolul 5: G?si?i sentimentul Lan?urile de magazine americane Target se zb?teau în anonimat în 1992, aflându-se departe de competitorii lor Kmart ?i Wal-Mart. În momentul în care Robyn Waters, fost? angajat? Versace s-a al?turat companiei ?i ?i-a convins colegii s? fac? mici schimb?ri la hainele comercializate, o mare schimbare s-a produs la nivelul întregii companii. Modul ei de a ac?iona dup? formula VEDEM-SIM?IM-SCHIMB?M, s-a dovedit a fi o modalitate eficient? de a determina schimbarea nu numai la nivelul Target, ci în general, la nivelul marilor companii. Tot aici o cunoa?tem ?i pe Pam Omidyar, fondatoarea HopeLab, care a generat o schimbare major? în ceea ce prive?te comportamentul adolescen?ilor bolnavi de cancer, folosindu-se de emo?iile acestora. Ea a g?sit o modalitate perfect adaptat? acestei genera?ii pentru a-i ajuta pe adolescen?i s? în?eleag? de ce este atât de important pentru ei s? î?i respecte cu stricte?e tratamentul. Ca urmare a metodei inventate de ea, mult mai pu?ini adolescen?i au fost expu?i ulterior riscului de recidiv?. Aceste cazuri ?i altele prezentate în aceast? sec?iune ne conduc destul de u?or la concluzia c?: emo?ia este cea care-l motiveaz? pe elefant, prin urmare, atunci când lupt?m pentru schimbare, trebuie s? g?sim sentimentul. Vom vedea tot aici c? ?platforma în fl?c?ri? (frica) nu este o metod? eficient? când vine vorba de schimbare. Capitolul 6: Mic?ora?i schimbarea Avem nevoie de victorii rapide care s? ne entuziasmeze. Fiindc? entuziasmul este extrem de important atunci când vine vorba de schimbare. Elefantul se hr?ne?te cu el pentru a-?i p?stra motiva?ia ?i determinarea. De aceea, e important s? vedem rezultate rapid. O promisiune îndep?rtat? nu prea ne este de ajutor atunci când vrem s? sl?bim, s? ne achit?m datoriile sau s? facem cur??enie general? în toat? casa. În schimb, dac? ne propunem obiective realizabile (achitarea celei mai mici datorii, sc?derea în greutate cu jum?tate de kilogram, etc) pe care s? le atingem u?or, vom fi mult mai motiva?i ?i determina?i s? depunem eforturi constant pentru realizarea unor obiective din ce în ce mai mari. Studiile de caz din acest capitol te vor convinge cât de importante sunt micile victorii pentru a reu?i s? înf?ptuim schimb?ri majore. Capitolul 7: Ajuta?i-v? oamenii s? se dezvolte Atunci când oamenilor li se insufl? sentimentul de valoare, atunci când apelezi la identitatea lor pentru a-i face p?rta?i la o cauz?, ace?tia vor fi capabili în mod sigur de schimb?ri majore. Cei doi autori, ne arat? aici cum, apelul la identitate a f?cut posibile: salvarea unor p?s?ri de la extinc?ie, o mai bun? reten?ie a personalului unui spital ?i chiar dezvoltarea înfloritoare a unei afaceri. Tot aici, cei doi autori pun în balan?? mentalitatea flexibil? ?i mentalitatea rigid? ?i te vor convinge s? abordezi pe viitor tipul de mentalitate care te va conduce întotdeauna spre câ?tig. Studiile de caz din domeniul educa?iei, al afacerilor ?i al medicinei, vorbesc de la sine despre puterea mentalit??ii flexibile. Deslu?im astfel noi mecanisme ale schimb?rii, observând c? sentimentele sunt sursa motiva?iei ?i c? doar cunoa?terea nu este suficient? pentru a motiva schimbarea. Asta pentru c? motiva?ia depinde ?i de încredere. Elefantul trebuie s? cread? c? este capabil s? duc? schimbarea pân? la cap?t. MODELA?I DRUMUL Capitolul 8: Modifica?i u?or mediul Modificarea u?oar? a mediului urm?re?te s? fac? comportamentele corecte un pic mai u?oare ?i s? fac? comportamentele gre?ite un pic mai dificile. Asta pentru c?, de multe ori, ceea ce pare a fi o problem? care ?ine de firea oamenilor este de fapt o problem? de circumstan?e. Vom vedea a?adar cum, un profesor reu?e?te s? îi corecteze pe cei doi elevi care întârzie mereu la or?, doar printr-o mic? modificare f?cut? în clas?; cum asistentele unui spital fac mai pu?ine erori la preg?tirea medica?iei datorit? unei mici schimb?ri în mediul de lucru; cum num?rul accidentelor aviatice s-a mic?orat printr-o mic? schimbare f?cut? la bordul avioanelor sau cum anumite proiecte pot avansa mult mai rapid cu ajutorul unei tehnici incredibil de simple. Descoperi?i ?i alte astfel de exemple pe parcursul acestui capitol extrem de interesant, care arat? c?, uneori e suficient s? schimbi mediul pentru a reu?i s? schimbi un comportament gre?it. Capitolul 9: Cl?di?i obiceiuri Cum ne form?m un nou obicei? O întrebare banal?, la care fiecare dintre noi poate oferi un r?spuns diferit. Fra?ii Chip ?i Dan Heath sunt de p?rere c?, rolul declan?atorului în formarea unui obicei nou este esen?ial. Studiile de caz din acest capitol vor exemplifica acest lucru, dar ?i cât de eficiente sunt banalele liste de verificare. Tot aici vom vedea cum mediul joac? un rol definitoriu în formarea de noi obiceiuri sau în abandonarea proastelor obiceiuri precum consumul de droguri. Cercet?rile confirm? lucrul acesta. Conform unui studiu despre oamenii care au f?cut schimb?ri în via??, 36% dintre schimb?rile încununate de succes au fost asociate cu mutarea într-un loc nou ?i doar 13% dintre schimb?rile care au e?uat au presupus o mutare. Capitolul 10: Recurge?i la for?a grupului Comportamentele sunt contagioase. Imit?m comportamentele celorlal?i, indiferent dac? suntem sau nu con?tien?i de asta. A?a c?, dac? vre?i s? schimba?i lucrurile, trebuie s? fi?i foarte aten?i la semnalele sociale, pentru c? acestea pot s? garanteze succesul unui efort de schimbare sau pot la fel de bine s?-l condamne la e?ec. În acest capitol vom vedea a?adar cum comportamentele sunt contagioase atât la nivel individual, cât ?i la nivel de grup ?i chiar de societate ?i ne vom reaminti de Eroarea Fundamental? de Atribu?ie: tendin?a noastr? de a pune comportamentele pe seama personalit??ii oamenilor, nu pe seama situa?iei în care se g?sesc ei. În plus vom vedea cum poate avea câ?tig de cauz? schimbarea, atunci când intr? în conflict cu tradi?ia, un aspect foarte important pentru to?i cei care doresc s? genereze schimbare la nivel organiza?ional. Capitolul 11: Continua?i schimbarea În acest capitol vom înv??a s? implement?m schimbarea în stilul dresorilor de animale exotice care le înva?? pe acestea (într-un mod foarte eficient) diferite comportamente umane. În plus, vom deveni con?tien?i de efectul simplei expuneri, care spune c?, cu cât interac?ion?m mai mult cu un lucru, cu atât ne place mai mult. În finalul audiobookului, cei doi autori au formulat câteva recomand?ri care î?i vor prinde bine în cazul în care vei încerca un program de schimbare, dar te vei lovi de diferite dificult??i pe parcurs. Tot aici vei g?si ?i câteva recomand?ri de lecturi suplimentare care te vor preg?ti mai bine pentru viitoarele schimb?ri. Îns? indiferent dac? te vei hot?rî s? te schimbi tu însu?i sau pe altcineva, re?ine c? schimbarea urmeaz? întotdeauna acela?i tipar: ?Atunci când schimbarea reu?e?te s? se produc?, ea are tendin?a s? urmeze un tipar. Oamenii care fac schimb?ri au instruc?iuni clare, sunt puternic motiva?i ?i au un mediu care-i sus?ine. Cu alte cuvinte, atunci când schimbarea reu?e?te, reu?e?te deoarece c?l?re?ul, elefantul ?i drumul s-au pus de acord ?i o sus?in la unison.? Respect? tiparul ?i celebreaz? schimbarea! Alte titluri pentru Chip Heath (autor): Idei cu lipici. De ce unele idei supravie?uiesc, iar altele pier (2018) , Act ?i Politon Ia decizii bune! Cum s? alegi corect în via?? ?i în carier? (2016) , Niculescu Schimbarea: cum s? schimbi lucrurile atunci când este dificil (2021) , Act ?i Politon Puterea momentelor. De ce anumite experien?e au un impact extraordinar asupra noastr? (2022) , Act ?i Politon Idei cu impact garantat. De ce unele idei supravie?uiesc, iar altele dispar (2008) , Curtea Veche Alte titluri pentru Dan Heath (autor): Idei cu lipici. De ce unele idei supravie?uiesc, iar altele pier (2018) , Act ?i Politon Ia decizii bune! Cum s? alegi corect în via?? ?i în carier? (2016) , Niculescu Schimbarea: cum s? schimbi lucrurile atunci când este dificil (2021) , Act ?i Politon În amonte. Porne?te în c?utarea solu?iilor înainte s? apar? problemele (2022) , Act ?i Politon Puterea momentelor. De ce anumite experien?e au un impact extraordinar asupra noastr? (2022) , Act ?i Politon
Mai multe detalii
»
Cele mai vândute cărți
Prima pagina