Dragonfly blues. 25 jazzthemes
Mai multe detalii
»
Materialul lui Mircea Tiberian poate fi citit in cheie jazzistica, adaugand variatiuni improvizatorice sau poate fi interpretat ca o lucrare de muzica clasica, cele 25 de teme devenind atunci o suita, de miniaturi pentru pian. Pe parcursul redactarii am incercat sa mentin aceasta pozitie ambivalenta pentru a face accesibila muzica si interpretilor mai putin familiarizati cu procesul improvizatiei. Probabil din deformatie profesionala am adaugat una dupa alta piesele ce alcatuiesc culegerea, gandindu-o mai degraba ca pe un program de concert si nu ca pe o prezentare sinoptica a unei activitati de compozitor. Alegand temele dupa, criteriul compatibilitatii, am facut abstractie de anul aparitiei sau de curentele si stilurile care poate ma influentau in momentul compunerii lor. A rezultat un "cocktail" muzical multicolor ce combina filonul ethno cu elemente de muzica clasica europeana si bineinteles cu numeroase aluzii la jazzul afro-american. Totusi, desi scrise in perioade diferite, la distante mari de timp, se pare ca piesele manifesta o oarecare unitate de caracter si, fapt imbucurator pentru mine, reusesc, pana la urma, sa stabileasca o baza, de ethos muzical valabila pentru intregul grupaj. Teoretic, si (implicand o anumita doza de optimism) practic, aceasta ar permite alcatuirea unui program unitar de recital, folosind in exclusivitate piese aflate in culegere. Dragonfly blues se dedica celor care, de-a lungul unor lungi perioade putin prielnice culturii adevarate, au sacrificat timp, energie si talent pentru ca jazzul si muzica improvizata sa ramana vii in tara noastra. Dintre acestia, insa, prea putini au avut ocazia sa-si vada vreodata compozit:iile adunate intr-un volum. - Mircea Tiberian Toate la timpul lor ! - se spune, dar cel mai adesea lucrurile se petrec cu totul altfel. IatÄ cÄ dupÄ aproape zece ani de când am decis sÄ renunÅ£ la structuri prestabilite, mizând din ce în ce mai mult pe creaÅ£ia spontanÄ, pe ceea ce aÅ numi "retorica muzicalÄ", mi se propune sÄ redactez o antologie cu teme din creaÅ£ia proprie. Nu e acesta un paradox? Sau poate cÄ e un semn pentru o eventualÄ reîntoarcere cÄtre muzica scrisÄ? MÄrturisesc cÄ am simÅ£it acest impuls în ultima vreme, iar cele câteva compoziÅ£ii recente, între care Åi Dragonfly Blues, ar putea reprezenta un argument în plus pentru o asemenea schimbare. Si totuÅi, de ce am numit culegerea "Blues-ul libelulei"? Cine urmÄreÅte cu atenÅ£ie zborul acestor vietÄÅ£i poate remarca un amestec ciudat de complexitate, spectaculos, vitezÄ, eficienÅ£Ä cu fragilitate, vulnerabilitate Åi imprevizibil. Toate aceste trÄsÄturi s-ar potrivi perfect unor structuri tematice de jazz. Acestea trebuie sÄ fie relativ stabile în formÄ, dar, în acelaÅi timp mobile Åi dinamice; sÄ aibÄ impact la apariÅ£ie Åi sÄ se facÄ nevÄzute cu eleganÅ£Ä. Transluciditatea corpului le este necesarÄ pentru a lÄsa sÄ se întrezÄreascÄ funcÅ£iile, metabolismul muzical specific artei improvizate. FÄrÄ a fi chiar efemeride, micile compoziÅ£ii nu marcheazÄ (poate cu excepÅ£ia chihlimbarului) urme perene în paleontologia artei muzicale. Plutirea uÅoarÄ a acestor dragoni zburÄtori pe deasupra apei, cu staÅ£iuni prudente Åi numeroase schimbÄri de direcÅ£ie lasÄ impresia unui zbor fÄrÄ început Åi fÄrÄ sfârÅit, deÅi în tradiÅ£ia multor popoare, apariÅ£ia lor, e semn de schimbare (a vremii sau a vremurilor).
Mai multe detalii
»
Cărți Desen Muzica Film Teatru
Vezi toate cărțile Desen Muzica Film Teatru
Cărți Hobby Practic
Vezi toate cărțile Hobby Practic
Cele mai vândute cărți
Prima pagina