Revista Idea arta-societate, nr. 54
Mai multe detalii
»
Am pornit in realizarea acestei carti din dorinta de a face accesibila o parte din textele de spectacol care s-au nascut in ultimii ani la Reactor de creatie si experiment. Initial am planuit o antologie - la Reactor s-au produs peste 30 de spectacole, majoritatea pe texte noi si originale ? insa ne-am oprit pentru inceput la Miracolul de la Cluj si M.I.S.A.PARUT, doua dintre productiile mai recente. Ambele au fost generate in cadrul comun al proiectului Exercitii de democratie.
Investigarea istoriei recente si au la baza o documentare riguroasa a subiectelor pe care le trateaza. Textele, mai mult decat a fi un simplu suport de spectacol, sunt texte dramatice de sine statatoare ce pot fi lecturate independent.Miracolul de la Cluj desface mecanismele jocului Caritas care, la inceputul anilor '90 a pagubit milioane de oameni, iar M.I.S.A.PARUT urmareste reactiile violente ale societatii fata de MISA si membrii sai, amplificate, in anii 2000, de o mass-media in cautare de senzational.Pentru aceste productii, procesele de cercetare si documentare au constituit o parte esentiala la care au contribuit toti artistii implicati.
Am facut, deci, o serie de interviuri cu dramaturgele, regizorii, actritele si actorii celor doua spectacole, prin care am cautat sa inteleg cum se poate aborda documentarea unui caz, a unui fenomen sau a unei povesti, cum se digera informatia stransa, cum se transforma in material de spectacol si ce poate sa aduca un spectacol de teatru documentar la nivel de lamurire sau intelegere asupra istoriei recente.In completarea acestora, o contextualizare, o privire de ansamblu a fost necesara.
Textul lui Ovidiu Tichindeleanu creioneaza fundalul social, politic si economic al anilor '90 - amestecul de instabilitate, confuzie, entuziasm si speranta care a facut posibila aparitia jocului piramidal Caritas; Gabriel Andreescu urmareste o succinta evolutie a Miscarii de Integrare Spirituala in Absolut si a abuzurilor asupra membrilor MISA; textul Mirunei Runcan incheie aceasta carte cu o perspectiva de receptare a celor doua spectacole. Sper ca acestui volum sa-i urmeze si altele care aduc in fata dramaturgia romaneasca recenta si practicile de lucru ale artistilor care prelucreaza subiecte social-politice contemporane in spectacolele lor.
Mai multe detalii
»
Cărți Revista
Vezi toate cărțile Revista
Cărți Publicistica, eseu
Vezi toate cărțile Publicistica, eseu
Cele mai vândute cărți
Prima pagina