Pajisti sufletesti
Mai multe detalii
»
?Autorul acestor versuri este sculptor. El sculpteaza in lemn, de aproape patruzeci de ani. A inceput cu rame si draperii, acum executa comenzi pretentioase, strane si catapetesme pentru biserici mai mici sau pentru catedrale. Are o adevarata intreprindere, cu mesteri si ucenici, condusa de fiul sau, care s-a lasat de inginerie pentru a duce mai departe o traditie inaugurata in familie de Timotei. Pentru a face obiecte bisericesti, artistul nostru nu numai ca a invatat la perfectiune tainele acestei stravechi meserii, dar a si citit Biblia, a aprofundat Evangheliile si mai ales Apocalipsa, a citit carti ale Sfintilor Parinti si a dus discutii teologice cu inalte fete bisericesti, deoarece se stie ca un obiect de cult ? si tot ce impodobeste Biserica este obiect de cult! ? nu poate fi realizat de un artist daca acesta nu are credinta, iar credinta se exprima nu doar prin rugaciune, ci si prin cunoasterea lumii din perspectiva credintei ortodoxe. Spun aceste lucruri pentru a incerca sa arat cititorului de unde vin versurile adunate in aceasta placheta. Eu insumi am fost surprins cand am aflat ca Timotei scrie, si inca poezie religioasa. Ma indoiam de faptul ca mainile obisnuite cu dalta si caldura inexpri-mabila a lemnului pot tine cu dezinvoltura pixul si mai ales pot desena versuri.
Artistii care au alte mijloace de expresie cu greu se exprima in cuvinte, chiar si pentru a comunica intre ei.
Imi amintesc de o lectie a lui Gheorghe Velea, la care am asistat. Se apropia de sevaletul cate unui invatacel, se uita indelung la lucrarea elevului, ii cerea apoi cu un gest al mainii pensula, amesteca dupa o reteta numai de el stiuta culorile, se apropia de sevalet, se departa, punea un accent de culoare undeva pe panza apoi, triumfator, ii spunea elevului:
-Ei ?
Din exclamatia maestrului elevul trebuia sa fi inteles cat dintr-un tratat intreg de pictura!
Lectura acestor texte m-a contrariat: Nu-i vorba de poezie religioasa in adevaratul sens al cuvantului, dar este aici o experienta atat de interesanta prin origi-nalitatea ei, incat nu am ezitat sa scriu aceste randuri, incercand sa-mi explic si sa explic cititorilor cum poate cineva sa ajunga in transcendent, sa aiba viziuni translogice si sa incerce sa le puna in versuri. Lectura cartilor sfinte a contribuit, fara indoiala, la construirea acestui imaginar aproape de viziunile sfintilor parinti. Dar sunt milioane de oameni care citesc Biblia si nu au asemenea viziuni. Aici este vorba si de calitatile artistice ale lui Timotei, de capacitatea sa de a realiza ceea ce Lucian Blaga numea ?personanta?, adica trecerea inconstientului in constient, pentru a zamisli acolo niste viziuni ale lumii necreate. Problema este cum poate fi pusa o asemenea stare in text, atunci cand, asa cum spuneam, autorul este departe de a fi un artist al cuvantului. Probabil se realizeaza un fel de dicteu automat, ceea ce explica si multele pasaje obscure, dar versurile pe care le aveti in fata trebuie citite oarecum holistic, dincolo de sintaxa si chiar de intelesurile lexicale. Ele sunt expresia unor «vedenii», cum ar fi spus Parintele Cleopa, cu inflexiuni ale limbii vechi romanesti ce amintesc de Varlaam, de Miron Costin, sau de Dosoftei. Ceea ce la prima vedere ar putea fi luat drept stangacie este de fapt expresivitate involuntara si textul poeziei se constituie intr-un tot asemenea unui tablou: ut pictura poesis!?, Ioan NEACSU
Mai multe detalii
»
Cărți Poezie
Vezi toate cărțile Poezie
Cele mai vândute cărți
Prima pagina