Teatrul și dublul său urmat de Teatrul lui Séraphin și de alte texte despre teatru
Mai multe detalii
»
Trebuie s? o sfâr?im cu aceast? idee a capodoperelor rezervate unei a?a-zise elite, ?i pe care mul?imea nu le în?elege; ?i s? ne spunem c? nu exist? în spirit un cartier exclusiv cum exist? pentru apropierile sexuale clandestine. Capodoperele trecutului sunt bune pentru trecut: ele nu sunt bune pentru noi. Avem dreptul s? spunem ceea ce s-a spus ?i chiar ceea ce nu s-a spus într-un fel care s? ne apar?in?, care s? fie imediat, direct [?]. E idiot s? repro?ezi gloatei c? nu are sim?ul sublimului [?] dac? de exemplu mul?imea actual? nu mai în?elege Oedip rege , voi îndr?zni s? spun c? e vina lui Oedip rege ?i nu a mul?imii.
Antonin ARTAUD
?Teatrul Alfred Jarry a fost creat pentru a se servi de teatru, iar nu pentru a-l servi?; în consecin??, spectacolul artaudian are o miz? transestetic?, metamorfozându-se într-o ?adev?rat? opera?iune magic??, ale c?rei efecte ?intesc renovarea spiritual? a actorului ?i a spectatorului. Aceasta ?i pentru c? replicile ?i gesturile spectaculare con?in ?o anumit? for?? de deflagra?ie?. Înfiin?at ca o reac?ie decis? împotriva teatrului pur mimetic, refuzând, totodat?, s? mai considere teatrul doar un simplu ?muzeu al capodoperelor?, Teatrul Alfred Jarry preconizeaz? revitalizarea ?spectacolului total? sau, altfel spus, a ?spectacolului integral?, bazat pe desfolierea deplin?, prin obiecte, sunete ?i semne, a limbajului fizic ?i concret, adic? a scriiturii scenice propriu-zise.
Ion VARTIC
Mai multe detalii
»
Cele mai vândute cărți
Prima pagina