Viața și moartea în paleoliticul superior, epipaleoliticul și mezoliticul Europei. Spiritualitatea înmormântărilor
Mai multe detalii
»
Omul ?i-a constituit caracterul social al existen?ei sale odat? cu crearea ?i st?pânirea focului pe care l-a consacrat a fi? cel mai important factoral mediului, apoi prin redarea? primelor manifest?ri coerente ale sacrului, prin înmormântarea celor asemenea lui. Spre sfâr?itul Paleoliticului mijlociu, dovezile existen?ei sacrului, ale spiritualit??ii colective se înmul?esc, iar? Homo sapiens, omul modern, creaz? ?i stabile?te reguli, comportamente,? canoane, de cele mai multe ori obligatorii pentru întreaga comunitate. Necesitatea unui? fapt? religios s-a impus, ?i noi constat?m? c? au existat cel pu?in ? ? dou? etape (în ceea ce prive?te pictura animalier?): prima, în care putem vedea o religie consacrat? animalelor periculoase omului, la Chauvet ?i Arcy-sur-Cure, apar?inând Aurignacianului, ?i a doua, consacrat? marilor erbivore, în Magdalenian, când animalelor periculoase le sunt rezervate spa?ii obscure, neimportante, din geografia grotei. Între aceste dou? tipuri de crea?ie artistic?, se situeaz?? statuetele feminine ? divinitatea feminin?, cu multiplele sale roluri cultice. În acela?i sens, am identificat sanctuare care con?in toate cele trei importante elemente specifice: crea?ii artistice, vetre (prezen?a focului ca simbol cultual extrem de important) ?i morminte, care reprezint? aten?ia acordat? celor? trecu?i, ca factor de continuitate spiritual?,? de? trecere? ?i? transmitere.
Mai multe detalii
»
Cărți Carte non-fictiune
Vezi toate cărțile Carte non-fictiune
Cele mai vândute cărți
Prima pagina