Transfigurarea timpului în lumina tradiției ortodoxe
Mai multe detalii
»
Prima carte pe care Olivier Clément a publicat-o în 1959, dup? convertirea la Ortodoxie, e o m?rturie pasionant? a c?ut?rilor sale spirituale ?i a viziunii despre credin?a pe care a îmbr??i?at-o, r?spunzând într-o zi chem?rii irezistibile a lui Hristos. În sintonie cu Nikolai Berdiaev ?i Vladimir Lossky, dar mai ales cu P?rin?ii Bisericii, Clément inaugureaz? cu aceast? reflec?ie despre timp o oper? de teolog îndr?gostit de taina transfiguratoare a Învierii. De la dimensiunea cosmic? a credin?ei la lectura spiritual? a marilor etape ale istoriei Ortodoxiei, de la Sfin?ii Irineu al Lyonului ?i Maxim M?rturisitorul la Isaac Sirul ?i Siluan Athonitul, toate marile teme ?i repere ale teologiei lui Clément se întâlnesc aici, într-o m?iastr? ?es?tur?, fidel? tradi?iei ?i totodat? contemporan? prin întreb?rile ?i libertatea ei. Transfigurarea timpului este mesajul de speran?? al cre?tinismului, pe care Olivier Clément ni-l transmite cu inconfundabil? intensitate ?i acum, la centenarul na?terii sale. ?Nu este deloc surprinz?tor c? asist?m, începând din secolul al XIX-lea, îndeosebi sub influen?a ?tiin?elor naturii, la o rena?tere a concep?iilor ciclice, de la «eterna reîntoarcere» a lui Nietzsche la ciclurile culturale închise în ele însele ale lui Spengler. Aceste concep?ii risc? s? fie consolidate, în epoca noastr?, de studierea din ce în ce mai aprofundat? a doctrinelor Orientului necre?tin, care multor occidentali moderni le par mai în m?sur? decât Scriptura s? explice cifrele fabuloase cu care jongleaz? astronomia sau geologia. [...] ?i aici, teologia ortodox? trebuie s? încerce s? reconcilieze contrariile, s? dea istoricit??ii personale acea valoare a libert??ii ?i a iubirii pe care o presupune filosofia existen?ial?, s? dea istoriei omene?ti adev?ratul s?u sens de edificare a Împ?r??iei lui Dumnezeu, iar ve?niciei, acea plenitudine de slav? ? cea a «m?rii, veghe soarelui pereche» ? ?i de transfigurare cosmic? pe care o caut? cu nostalgie misticii «ie?irii din timp» ?i poe?ii wonderland-ului.? ?Timpul Bisericii este Duhul înaintând în taina inimilor, este r?bdarea lui Dumnezeu, Care înc? Î?i dr?muie?te manifestarea iubirii fa?? de omenire pentru ca focul acestei iubiri, atunci când prezen?a Sa se va dezv?lui pe deplin, s? nu ard?, ci s? restaureze.? ?Timpul Bisericii culmineaz? deci cu con?tientizarea de c?tre fiecare persoan? uman? a faptului c? Sfâr?itul este deja prezent, c? istoria, în Hristos, este de acum încheiat?. C?ci Parusie nu înseamn? doar venire, ci ?i a?teptare, nu doar a?teptare, ci ?i prezen??. Timpul Bisericii, ca s? relu?m expresia Sfântului Serafim, este cel al «dobândirii Duhului Sfânt».? ?Sfântul este cel care nu prime?te decât pentru a d?rui... Sufletele sfinte, în cerul duhovnicesc unde a?teapt? învierea, se integreaz? împreun? cu îngerii în lan?ul iluminator, particip? la «darul Duhului Sfânt». În unitatea teandric? a Bisericii, lumina care coboar? din cer c?tre p?mânt se r?sfrânge într un curcubeu de chipuri transfigurate, aceste icoane care ne populeaz? bisericile ?i fac s? se iveasc? în jurul nostru tot acel «nor de m?rturii».? ?C?utând aceast? sfin?ire, cre?tinul nu fuge de timp, în care trebuie s? slujeasc? ?i s? dea m?rturie. A?adar, este inevitabil sfâ?iat între noua crea?ie misteric?, prin care devine face p?rta? la via?a dumnezeiasc?, ?i lumea c?zut?, care nu numai c? îl r?ne?te, dar a c?rei suferin?? o resimte tot mai acut. C?ci, cu cât un om particip? mai mult la via?a dumnezeiasc?, cu atât devine purt?tor al unei iubiri care-l face vulnerabil la durerea oamenilor ?i la geam?tul universului. Cu atât mai mult se simte vinovat pentru toat? suferin?a lumii.? ?Tradi?ia este aceast? împ?rt??ire a Duhului Adev?rului care ne îng?duie s? cunoa?tem Adev?rul în propria sa lumin? ?i nu în lumina exterioar? ?i strict omeneasc? a ra?iunii c?zute. Ea nu este Cuvântul, ci Suflarea care poart? Cuvântul ?i ne îng?duie s?-L auzim drept Cuvânt al lui Dumnezeu, adic? s?-L întâlnim ca ?i Cuvânt întrupat ?i s?-L cunoa?tem în leg?tura Sa cu Tat?l: prin Cuvântul sau, mai bine zis, prin toate expresiile Revela?iei pe care ni le ofer? via?a «misteric?» a Bisericii, Tradi?ia ne reveleaz? Prezen?a t?cut? a lui Dumnezeu. Alte titluri pentru Olivier Clément (autor): Viitorul Bisericii (2014) , Patmos Cel?lalt Soare (2020) , Sophia
Mai multe detalii
»
Cele mai vândute cărți
Prima pagina